Mustan perjantain historia

by Jari Lyytimäki

Capture

Kulutuskriittiset kansalaisjärjestöt ovat kampanjoineet Black Friday -päivää vastaan joskus ironisellakin otteella.  Kuva: Adbusters

Black Friday, kauppojen joulumyynnin käynnistävä alennusmyynti tuli tänä vuonna ryminällä Suomeen. Musta perjantai -nimityksen kerrotaan periytyvän 1920-luvun Yhdysvalloista. Tarinan mukaan kauppa kävi yleensä alkuvuonna heikosti, minkä takia tilinpidossa käytettiin punaista väriä. Vasta marraskuun lopulla – kiitospäivän jälkeisenä perjantaina – tilikirjoissa voitiin käyttää voittoa kuvaavaa mustaa väriä.

Tarina on hyvä, mutta vain osittain tosi. Black Friday -nimitykselle on useita selityksiä, mutta todennäköisimmin se syntyi 1960-luvulla Philadelphian kaupungissa. Nimitystä käyttivät poliisit, jotka olivat tuskastuneita kiitospäivän jälkeisten alennusmyyntien aiheuttamiin pahoihin liikenneruuhkiin.

Kauppiaat eivät nimityksestä pitäneet. ”Musta” luo jo yksinään negatiivisia mielikuvia, eivätkä asiaa parantaneet mielikuvat ruuhkiin jumiutumisesta. Niinpä päivää yritettiin markkinoida isona perjantaina (Big Friday). Musta perjantai pysyi kuitenkin sitkeästi käytössä. Tämän takia kauppiaat ja mainostajat keksivät 1980-luvulla mustalle perjantaille uuden, vanhaan kirjanpidon käytäntöön liittyvän selityksen, joka ei viitannut kaupankäynnin haittoihin.

Alennusmyyntien huuma voi tuoda hetken lohtua, mutta mustan perjantain todellinen historia on hyvä muistutus siitä, että kestävää hyvinvointia tuskin voidaan rakentaa pelkästään kauppoihin ryntäämällä. Varsinkin joulun odotuksen avajaisiksi mustaa perjantaita paremmin sopii älä osta mitään -päivä.

Mainokset